הוראות שמוש בדיו לנצח לכתיבה


חשוב מאד - כדי להצליח בכתיבה חדה יש להקפיד על הנקודות הבאות. עם חתוך נכון של הקולמוס וקלף באיכות טובה אפשר לכתוב בדיו לנצח כתיבה חדה ויפה.
בלחיצה כאן אפשר לראות דוגמת מזוזה כתובה בדיו לנצח
בלחיצה כאן אפשר לראות דוגמת ס"ת גודל 36 ס"מ כתוב בדיו לנצח

  • מעבר מדיו אחד לדיו אחר תמיד דורש התרגלות לדיו החדש. מומלץ להתאמן בכתיבה בדיו לנצח כדי להתרגל לצורת הזרימה השונה. 
  • דיו לנצח זורם בצורה שונה מדיו עפצים וגופרת ברזל. יש סופרים הסבורים שהוא זורם מהר יותר ויש סופרים הסבורים שהוא זורם לאט יותר. (אם הדיו זורם לאט מדי אפשר תמיד לדללו במים מזוקקים.) חשוב מאד לחתוך את הקולמוס בצורה נכונה שתתאים לזרימת הדיו, למהירות הכתיבה, לזוית האחיזה של הקולמוס ביחס לקלף, ולשיפוע השולחן ביחס לרצפה. מומלץ מאד לעיין בקונטרס "שלמות בהכנת הקולמוס" המופץ בחנויות הקלף. עם חתוך נכון של הקולמוס, יש סופרים שכותבים שורה שלמה ואף שתים או שלש שורות בטבילה אחת.
  • הקלף המתאים ביותר לכתיבה בדיו לנצח הוא קלף קשיח וצפוף, בלי הרבה שערות, שאינו סופג את הדיו. אין לכתוב על קלף באיכות נמוכה שסופג וגורם להתפשטות הדיו. אחת הדרכים לבדוק את הספיגה של קלף היא עם מים. טפטף טיפות של מים על שולי הקלף. מדוד את הזמן שלוקח למים להספג בקלף. ככל שהמים נשארים על פני הקלף זמן רב יותר, ספיגת הקלף נמוכה יותר והקלף טוב יותר. על קלף טוב, המים יכולים להשאר בלי להספג יותר מ 3 דקות. על קלף גרוע, המים נספגים תוך פחות מדקה אחת. יש קלפים גרועים במיוחד, שהמים נספגים בהם תוך פחות מ 20 שניות. על קלף סופג יש להשתמש באבקת גיר או בפחם גרפי לבן.

כל ערב, או כמה שעות לפני הכתיבה, הפוך את הבקבוק והקסת עם המכסה כלפי מטה, ונער היטב כחצי דקה. המתן כמה שעות שהקצף ירד לפני הכתיבה.

דיו לנצח הוא הדיו הטוב ביותר שיש לכתיבה על גויל. יש להשתמש רק בגויל בלי קטירה. הקטירה מפריעה לדיו להדבק.

אם הדיו סמיך מדי אפשר לדלל את הדיו רק במים נקיים, רצוי מזוקקים, אפשר גם רתוחים (קרים). אסור להוסיף "מדלל" או חומץ או דיו אחר או כל חומר אחר לדיו. יש להזהר במיוחד שדיו לנצח לא יבוא במגע עם חומץ. לא מומלץ להשאיר את הדיו פתוח כל הלילה שיתיבש ויהיה יותר סמיך.

ביום יבש מומלץ להרים את הלחות בחדר ל- 60% . אם הדיו התייבש על הקולמוס, אפשר להסירו בקלות עם אצטון או אלכוהול (רצוי 90%). כל סוגי האלכוהול טובים. נגב את הקולמוס, במיוחד את החריץ, באלכוהול כל 20-30 דקות.  אחרי ניגוב הנוצה באלכוהול צריך להרטיב את הנוצה במים, כי האלכוהול גורם לנוצה להיות יותר מדי יבשה.  דיו לנצח עמיד במים ואינו נמס במים אחרי שהתייבש. בסיום הכתיבה יש לנקות את הקולמוס היטב באלכוהול ואחר כך להרטיב את הנוצה במים.

עם דיו לנצח קל מאד לתקן שגיאות. המתן שהדיו יתייבש. גרד את הדיו בעדינות עם סכין חד. הדיו מתגרד בקלות. פני הקלף נשארים נקיים וחלקים אחרי הגרוד, כמעט בלי נזק. השמוש בדיו לנצח חוסך זמן רב שמתבזבז על תקונים.

לפני קפול פרשיות של ראש, חובה לתת לדיו להתיבש לפחות 24 שעות. בשעת הדחק (אחרי תקון קטן שאינו כולל כתיבה חדשה) אפשר לתת לדיו להתייבש שעה אחת, ואחר כך לגמור ליבש את הדיו ע"י זרם אויר חם ממיבש שער. אסור להשתמש במיבש שער לפני שהדיו התייבש באויר במשך שעה.

לפני גלגול מזוזה ולפני אריזת כמה מזוזות זו על זו, יש להמתין כמה ימים שהדיו יתיבש היטב, כדי שהדיו בחזית המזוזה לא ידבק לדיו שמאחורי המזוזה.

יבוש מלא והשגת חוזק מלא והדבקה מלאה של הדיו לוקחים 3 שבועות. אסור להשתמש במיבש שער להאיץ את יבוש הדיו על קלף שזה עתה נכתב. הדיו צריך זמן כדי לפתח את חוזק ההדבקה לקלף. אין לערוך ניסויי עמידות בדיו לפני הייבוש המלא.

------------------------------------------


שווק דיו לנצח         info@diolanetzach.com

    חן:   053-726-0641    dio-lanetzach-il.blogspot.co.il           
 
    טל. ארה"ב    Tel. USA     +1-570-906-8486                            
.